measlan - Yerli sinema afiş

 

Posterler

Image and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPic 

  

 

Ve Zara... "Özlenenler" adını verdiği albümünde Zara, özlenen, sevilen tam 27 parçadan oluşan bir seçki sunuyor sevenlerine... (Allah'tan Muazzez Ersoy'un oburluğundan paçayı kurtarabilen parçalar kaldı hâlâ!) Albümde "ağır top" şarkıların yanı sıra "Sarmaşık Gülleri", "Sen Bensiz Ben Sensiz", "Kederli Günlerimde", "Senede Bir Gün", "Damarımda Kanımsın" gibi "hafif" Türk Sanat Müziği ya da Türk pop müziğine göz kırpan, daha da önemlisi bizi eski Türk filmlerine götüren şarkılar da var.

03.jpg (13158 bytes)Yazımızın asıl konusu olan Türk filmleri bakımından, daha da ileri bir örnek de çok yakında kulaklarımızı şenlendirecek, içimizi kıpırdatacak, bizi geçmişe, geçmişin o samimi, güzel filmlerine, benzersiz anılarına götürecek. Tüm bunları "Türk Filmlerinden" adını verdiği albümde "Aşk Defteri", "Anlamadım Gitti", "Aşk Dediğin Laftır", "Buruk Acı", "Mektubumu Buldun mu", "Kısmet", "Yarım Kalan Aşk" gibi şarkılarla Deniz Seki yapacak. Ne mutlu bize...

Hazır eskiye nur yağmışken, hatta eski Türk filmlerine "müzikli" nur yağıyorken, biz de şarkılı/şarkıcılı filmlere afişlerin renklendireceği bir tur atalım dedik. Bakalım eski Türk filmlerinde oyuncular şarkıcıyı nasıl oynamış, şarkıcılar oyuncuyu nasıl oynamış, hangi şarkılar aynı zamanda film adı olmuş, hangi şarkılar filmlerde hayat bulmuş...

Hiç vakit kaybetmeden "Düğün Gecesi" filmine göz atalım. Biri Türk müziğinin, biri Türk sinemasının sultanı. Kolay değil tabii; hangisi önce yazılacak, hangisi büyük yazılacak? Mazallah, kavga büyür proje iptal edilir, edilmese de mahkemelerde görüşülür, o da olmazsa yıllarca sürecek dargınlıklar yaşanır, bir daha yan yana gelinmez falan... Afişlerde ve jeneriklerde ünlü şarkıcıların adı, karşısında hangi oyuncu olursa olsun en başta yazılır, bu âdettendir ama elimizdeki bu örnekte durum farklıdır. Problem vardır ve ilginç bir çözüm bulunur. Türkan Şoray ve Zeki Müren'deki K harfi çakıştırılarak, isimlerin biri yatay diğeri dikey akıtılır... Afişe iyice bakın, bir isim daha var: Ajda Pekkan. O henüz ne sinemanın ne müziğin starıdır; iki sultanın altında ezilmektedir. Afişte resmi bile yoktur.

01.jpg (14393 bytes) 17.jpg (16413 bytes) 16.jpg (11689 bytes)

Ajda demişken onun son filminin afişine de (Ayşe Ersayın'ın yönettiği filmi sayamıyorum tabii ki, sinema filmlerinden söz ediyoruz) bir göz atalım: "Harun Reşid'in Gözdesi". Bu filmi bilmeyenimiz yoktur herhalde. Ajda köle olarak satın alınır, hareme getirilir. Harun Reşid ona "Rakset" der, bizimkisi ise başlar "Azize" şarkısını söylemeye... Daha o zamanlar ilan etmiş gibidir, "Dans özürlüyüm ama iyi şarkı söylerim!"

Ajda'dan kopamıyorum, dayanamayıp bir filminden daha söz edeceğim: "Dişi Düşman". Afişe baksanıza, kadro müthiş! İlk sırada Hülya Koçyiğit, ikinci sırada Cüneyt Arkın ve üçüncü sırada Ajda Pekkan... Biliyorsunuz, 1963 yılında Ses mecmuası yarışmasında Ajda birinci, Hülya ikinci olmuşlardır. Çok kısa sürede Hülya'dan iyi bir oyuncu olacağı, Ajda'dan ise oyuncu bile olamayacağı anlaşılmıştır ve Ajda sinemada sürekli irtifa kaybeder. Ne o sinemayı sevmiştir ne de sinema onu. Öztürk Serengil'le yaptığı ve her fırsatta şarkı söylediği "Abidik Gubidik" gibi filmler de ona sadece ekmek parası kazandırır. Kimi filmlerde ikinci kadın, kimilerinde üçüncü oyuncu; bazı afişlerde büyük, bazılarında küçük görünür, bazılarında ise resmi bile yoktur.

Film çevirmeyen şarkıcı olmadığı gibi, şarkıcı rolüne soyunmayan oyuncu da yoktur. En olmaz sanılan oyuncular bile bir ya da birkaç kez şarkıcı rolünde görünmüştür filmlerde. Kılıç sallayan, kalkan tutan, ok atan, bıçak sallayan Cüneyt Arkın'ın elinde mikrofon ne hazin durur! Kadın oyuncularımızın ise hepsi şarkıcıdır nedense... Fakir ve namusludurlar, Allah vergisi şahane sesleri vardır ama şarkıcılığı isteyerek değil, mecburen mesela ameliyat edilecek anne, babaları ya da âşığı için yaparlar. "Sensiz Saadet Neymiş" benzeri şarkılarla hemen ünlü olurlar, ihtiyaç duyulan para hemen bulunur, bulununca da şarkıcılık hemen bırakılır...

06.jpg (10796 bytes) 15.jpg (11349 bytes) 12.jpg (14523 bytes)

Bazen de intikam almak için şarkıcılığa başvurulur. Sevgilileri tarafından aldatılıp terk edilince, bizim oyuncularımızın aklına birden çok güzel sesleri olduğu gelir ya da birileri onlara bunu hatırlatır. Şarkıcılık, ün, para, iktidar o kadar kolaydır ki bizim filmlerde! "Görürsün sana neler edeceğim", "Sevil de sevme, ağlama ağlat" ya da "O bir vefasızdır, o bir hayırsızdır" benzeri şarkılarla inleyen ve inleten oyuncumuz bir çırpıda tepelere tırmanır, bunu da bir şarkıda sekiz elbise değiştirmesinden, gazinoların neon ışıklarından, kameranın önüne doğru fırlatılıp atılan plak, plak kapakları ve kartpostallardan anlarız. Aldatıp terk eden sevgili, eski sevgilisini şarkıcı, ünlü ve paralı görünce dayanamaz onu yeniden elde etmek için mücadeleye girer. Ama şarkıcı oyuncumuz gururludur, eski sevgilisine hemen "evet" demeyecektir, önce biraz süründürür sonra amacına ulaşır ve bırakır kendini sevgilisinin kollarına. Tabii bir de şarkıcılığı bırakır! Artık şarkıcılığa gerek yoktur, şarkıcılık misyonunu yerine getirmiş, eski sevgiliyi yeniden kazandırmaya yetmiştir. Şarkıcılık ve ün bu kadar kolay mıdır? İnsan bu kadar güzel bir sesi olduğunu terk edilince mi fark eder? Hızla tırmanılan şöhret basamağı öyle bir saniyede bırakılır mı?.. diye sormayız, sadece seyrederiz, film içine yerleştirilmiş bugünün klip işlevini gören sahnelere bıkmadan bakarız.

07.jpg (10698 bytes) 13.jpg (14205 bytes) 04.jpg (11252 bytes)

Sormadığımız ama her seferinde dehşete kapıldığımız, yine de gülerek izlediğimiz bir durum daha vardır: Diyelim ki Filiz Akın ihtiyaç olduğu üzere kısa sürede şarkıcı olur ve başlar sahneye çıkmaya. Fakat o da ne? Oyuncumuz bir sahnede Ajda'nın, bir sahnede Nesrin Sipahi'nin, bir sahnede Behiye Aksoy ya da Belkıs Özener'in, hatta Gökben'in sesiyle söyler şarkılarını birer birer!

Ünlü oyuncularımız filmlerde şarkıcıyı oynamaya öyle alışmışlardır ki, bir dönem furya halinde gerçekten sahneye çıkmaktan korkmamışlardır. Türkan Şoray, Yılmaz Güney, Tarık Akan ve Kadir İnanır dışında kadın ya da erkek sahneye çıkmayan bir oyuncumuz yoktur!

İşte bir "kült" film, "Beklenen Şarkı"! Gencecik yaşında gerçekten zirveye tırmanmış büyük bir ses ve aynı zamanda sinema tarihimizin en kötü oyuncularından Zeki Müren'in daha sonra Bülent Ersoy tarafından "Ölmeyen Şarkı" adıyla taklidi yapılacak filmi. Zeki Müren'e efsanevi oyuncu Cahide Sonku eşlik ederken, Bülent Ersoy'a sinemamızın yine büyük isimlerinden Fatma Girik eşlik eder. Her iki filmde de aslında "şarkı" başroldedir. Yarım kalan bir beste, yarım kalan aşklar ve o şarkının birleştirdiği sevenler...

Bülent Ersoy demişken... "İşte Bizim Hikâyemiz"de tıraşlı parfümlü genç versiyonu; "Beddua"da hormonlar sayesinde göğüsler enikonu çıkmış ama henüz ameliyat olmamış versiyonu, "Acı Ekmek"te ise fazlalıklardan kurtulmuş, her şeyi fora etmiş versiyonu huzurlarınızda...

09.jpg (11263 bytes) 05.jpg (11476 bytes) 11.jpg (11339 bytes)

Bugün İbrahim Tatlıses varsa, dün Nuri Sesigüzel vardı. O da zamanın starlarını yanına alarak yanık yanık türküler söylediği filmler yaptı, kitleleri sinemaya çekti. "Ham Meyva", "Geceler Yarim Oldu", "Kara Sevda"... Dönemin bir diğer ünlü sesi ise Yıldız Tezcan'dı ve yapımcılar bu iki ünlüyü bir araya getirmekte hiç gecikmedi: "Yayla Kartalı"...

Bir dönemin assolistleri başta Emel Sayın, Neşe Karaböcek, Gönül Yazar başta olmak üzere ve daha niceleri birer birer geçerler kamera karşısına... Bu solistlerin isimleri filmlerde de aynı olur. Mesela Emel Sayın, Emel Sayın adında bir şarkıcıdır, Neşe Karaböcek, Neşe 08.jpg (13876 bytes)Karaböcek adında... Neden mi? Benim tahminim masraftan yırtmak için! Böylece filmdeki ünlü şarkıcının plak kapakları, gazino neonları, dergi kapakları, gazete kupürleri vs tekrar üretilmez, bir masraf kaleminden kurtulunurdu.

80'li yıllar müzikte arabeskin patladığı, sinemada da arabeskçilerin yarıştığı yıllardı. Sinema denemeyen hiçbir arabeskçi kalmadı. Orhan Gencebay, Ferdi Tayfur, İbrahim Tatlıses, Bergen, Küçük Emrah, Küçük Ceylan ve daha niceleri... Müslüm Gürses bile oynadı, daha ne diyelim! Hemen hemen hepsi birbirinin benzeri bu filmlerde şarkıcılara bazıları star ama mutlaka iyi isim sahibi oyuncular eşlik eder. Şarkıcılar bu filmlerde mutlaka fakirdir, namusludur, acı çekerler, haksızlığa uğrarlar, filmlerinin isimleri aynı zamanda ünlü şarkılarının da isimleridir ve mutlaka kötü oyunculuk sergilerler...

Türkçe Popun büyük isimlerinden Barış Manço "Baba Bizi Eversene" ile komedi oyunculuğuna soyunur ancak Manço'nun sinema macerası çok verimli olmaz. Sinemayla çok önceleri ama yardımcı rollerle tanışan Nükhet Duru, ününün doruğundayken başrol fırsatı da bulur: "Düşkünüm Sana"... Müzikal diyemeyeceğim ama müzikli gösterilerin vazgeçilmez ismi Erol Evgin de yine bir müzikal denemeyle sinemada boy gösterir: "Renkli Dünyalar"... "Eşkıya" filmindeki oyunculuğuyla takdir toplayan Yeşim Salkım, "Şarkıcı" filminde şarkıcı/oyuncuyu dener ve hatta birçoklarımızı şaşırtan bir "en iyi kadın oyuncu" ödülünü alır.

10.jpg (11670 bytes)14.jpg (12956 bytes) 02.jpg (10326 bytes)

Zaten artık çok az film çekilen sinemamızda Türkçe Pop şarkıcılarımızın rol aldığı filmlerin sayısı hiç de az değil, hatta daha da artacak gibi. "Cahil Periler"de Kargo'nun Koray'ı, "Mumya Firarda"da Teoman, "O Şimdi Asker"de Athena'nın Gökhan'ı, Özlem Tekin ve Ercan Saatçi...

Filmlere isim olmuş şarkılara gelince... Herhalde saymakla bitmez. Ünlü şarkıcıların filmlerinin isimleri zaten onların ünlü şarkılarının isimleri oluyordu, onları saymak gereksiz. Kalanların arasında ise bazılarını sayalım, dilerseniz gerisini siz tamamlayın: "Senede Bir Gün", "Samanyolu", "Yalancı Yarim", "Ah Güzel İstanbul", "Buruk Acı", "Ah Nerede Vah Nerede", "Tek Başına", "Dost Bildiklerim", "Oh Olsun", "Elveda", "Yalancı", "Tatlı Tatlı", "Sonbahar Rüzgârları", "Avare", "Cevriyem", "Veda Busesi"... 

 

 

 

 

Heute waren schon 132834 ziyaretçi (285915 klik) hier!
=> Sen de ücretsiz bir internet sitesi kurmak ister misin? O zaman burayı tıkla! <=



 merhaba dünya

anasayfa